arrow-right cart chevron-down chevron-left chevron-right chevron-up close menu minus play plus search share user email pinterest facebook instagram snapchat tumblr twitter vimeo youtube subscribe dogecoin dwolla forbrugsforeningen litecoin amazon_payments american_express bitcoin cirrus discover fancy interac jcb master paypal stripe visa diners_club dankort maestro trash

Handlevogn


3 måneder siden


Artikler

4 grunner til å ta Omega-3

3 måneder siden


4 grunner til å ta Omega-3

3 måneder siden


Kroppen trenger omega-3-fettsyrene EPA og DHA gjennom hele livsløpet. Disse fettsyrene klarer ikke kroppen vår å lage selv så vi må derfor tilføre de gjennom kostholdet.


1. Hjertehelse

En av de mest kjente fordelene med omega-3 er de positive effektene det har for hjertet. Omega-3 kan gi redusert hvilepuls samt en lavere risiko for hjertearytmier og blodpropp. Det hjelper også med å bevare et sunt blodtrykk og et sunt triglyseridnivå.*

2. Hjernehelse

Fett utgjør en stor del av menneskets hjernevev og Omega-3-fettsyren DHA utgjør en signifikant prosentdel av fettet vi har i hjernen. På samme måte som kalsium er essensielt for at kroppen skal bygge sterke ben, må hjernen ha DHA for å kunne utvikle seg optimalt.**
 

3. Øyehelse

Omega-3-fettsyren DHA finnes i store mengder i netthinnen i øyet, som er den delen av øyet som er ansvarlig for å se under forskjellige lysforhold. Utvikling, vedlikehold og bevaring av syn er avgjørende for alle individer. Selv om ny teknologi nå enkelt kan erstatte linser, kan den ikke gjøre det samme med viktige komponenter i netthinnen.***
 

4. Inflammasjoner

Studier har vist at folk gradvis har endret sitt forbruk av typer fettsyrer ved å konsumere mer hurtigmat og mindre fisk. I tillegg blir omega-6 ofte tilsatt i dyrefôr, noe som øker innholdet av omega-6 i kjøtt og egg. Dette medfører at mange har et for høyt innhold av omega-6 i forhold til omega-3.

Dersom omega-3 - omega-6 balansen din er bra vil cellemembranene være fleksible og sunne. Forbindelser som virker betennelsesdempende, forhindrer blodkoagulering og påvirker hjerterytmen positivt, samt slapper av muskellaget i arteriene, vil lettere bli dannet. Alle disse effektene er gunstige for kroppen din og opprettholder kroppen i en sunn - og ikke stresset tilstand.

 

 

 EFSA (European Food Safety Authority) helsefordeler

*EPA og DHA bidrar til hjertets normale funksjon. Gunstig virkning oppnås ved et daglig inntak av 250 mg EPA og DHA.
DHA og EPA bidrar til å opprettholde normale triglyseridnivåer i blodet. Gunstig virkning oppnås ved et daglig inntak av 2 g EPA og DHA. Daglig inntak på 5 g EPA og DHA kombinert må ikke overskrides.
DHA og EPA bidrar til å opprettholde normalt blodtrykk. Gunstig virkning oppnås ved et daglig inntak av 3 g EPA og DHA. Daglig inntak på 5 g EPA og DHA kombinert må ikke overskrides.

**DHA bidrar til å opprettholde normal hjernefunksjon. Gunstig virkning oppnås ved et daglig inntak av 250 mg DHA.
Mors inntak av DHA bidrar til normal utvikling av hjernen hos fostre og diende spedbarn. For gravide og ammende kvinner. Nyttevirkningen oppnås med et daglig inntak av DHA på 200 mg i tillegg til det anbefalte daglige inntaket av omega-3 fettsyrer for voksne som er 250 mg DHA og EPA. 

***DHA bidrar til å opprettholde normalt syn. Gunstig virkning oppnås ved et daglig inntak av 250 mg DHA.
Mors inntak av DHA bidrar til normal utvikling av øynene hos fostre og diende spedbarn. For gravide og ammende kvinner. Nyttevirkningen oppnås med et daglig inntak av DHA på 200 mg i tillegg til det anbefalte daglige inntaket av omega-3 fettsyrer for voksne som er 250 mg DHA og EPA.